Silloin ja nyt
Syksyllä 1939 Puolustusvoimilla oli 4 700 hevosta ja 134 kuorma-autoa. Suomessa oli tuolloin 380 000 hevosta ja 53 000 autoa. Valmiutta kohotettaessa puolustusvoimat otti siviiliyhteiskunnasta 60 000 hevosta. Myös suurin osa Suomen 20 000 kuorma-autosta otettiin ennen talvisotaa puolustusvoimien käyttöön.
Talvisodan ajan kuljetukset tapahtuivat pääasiassa hevosilla. Hevonen saattoi vetää 300 – 400 kilon kuormaa 30 – 35 kilometriä vuorokaudessa. Hevosilla kuljetettiin kalustoa, ampumatarvikkeita muonaa, kenttäkeittiöitä sekä raskasaseyksiköissä aseita. Maastoliikkuvuudessa hevonen päihitti moottoriajoneuvot ylivoimaisesti. Kuorma-autojen kuljetuskyky oli sen sijaan vaatimaton ja ajonopeus vähäinen. Tiekuljetuksissa moottoriajoneuvot olivat kuitenkin hevosta nopeampia ja kantokykyisempiä.
Nykyaikaisten maavoimien liikkuvuus ja logistiikka vaativat tehokkaan ja maastokelpoisen kuljetuskaluston. Sen on pystyttävä siirtämään nopeasti liikkuvia joukkoja ja suuria materiaalimääriä. Lisäksi maastokelpoisilla ajoneuvoilla on tärkeä rooli erilaisten asejärjestelmien lavettina ja vetäjänä.
Lähde: veteraanienperinto.fi(avautuu uuteen ikkunaan) ja maavoimat.fi(avautuu uuteen ikkunaan)
Saatat olla kiinnostunut myös näistä
-
Selvitystyö asevelvollisuden kehittämisestä
Valtioneuvosto on asettanut parlamentaarisen komitean selvittämään yleisen asevelvollisuuden kehittämistä ja maanpuolustusvelvollisuuden täyttämistä. Komitean asettaminen perustuu pääministeri Marinin hallitusohjelmaan.
-
Kansainväliset sotilasaputehtävät tulossa velvollisuudeksi
Eduskunnan puolustusvaliokunta esittää mietinnössään kansainvälisiä sotilasaputehtäviä ammattisotilaille velvollisuudeksi. Asia päätettäneen eduskunnan suuressa salissa vielä ennen kesälomien alkua.
-
Kyberturvallisuus on kaikkien yhteinen asia
Jokaisella ammattisotilaalla on rooli kyberpuolustuksen toteuttamisessa. Kaikkien tulee kyetä tunnistamaan digitaalisen toimintaympäristön toimintaperiaatteet ja pystyä turvallisesti toimimaan siellä.