Siirry sisältöön

Euroopan nopein nainen

Aliupseeriliiton vuoden 2023 urheilija, Minttu-Maria Gratschew, kasvoi kilparadalla ja moottoreiden parissa. Nyt, 24-vuotiaana, Gratschew on Street Biken suomen- ja euroopanmestari.

Kiihdytysajot ovat olleet osa Gratshewin arkea lapsesta asti. Hänen isänsä on toiminut kilpa-automekaanikkona kauan. Myös veli ajoi kilpaa jo lapsena. Ennen kiihdytysajoihin siirtymistä Gratschew puuhasteli isänä ja veljen kanssa erilaisten moottoreiden kanssa. Hän oppi ajamaan moottoripyörällä kuusivuotiaana. Tosin ajorata rajoittui lähinnä mökkipihaan. Kiihdytysajojen lisäksi hän on harrastanut myös motocrossia ja enduroa. 

– Aloitin kiihdytysajot 11-vuotiaana Junior Bike-ryhmässä. Kun siirryin aikuisten sarjaan 17-vuotiaana, kilpailumatka piteni junioreiden 201 metristä aikuisten 402 metriin.  

Gratschew kilpailee Don Fabio Racing Teamissä. Tiimissä on tällä hetkellä neljä pyörää. Tiimin kuljettajat ovat eri pyöräryhmistä kuten Junior Bikesta, Street Bikesta, Super Gas Bikesta ja Super Comb Bikesta. Tiimiin kuuluu kuskien lisäksi kaksi vakituista mekaanikkoa sekä muita tukijoukkoja.  

Tärkeimmät saavutukset tähän asti ovat euroopanmestaruus, kolme suomenmestaruutta ja kaksi pronssia.

– Kaudella 2023 rikoin sekä omia että pyörällä ajettuja ennätyksiä. Tämän lisäksi menestyin hyvin kilpailuissa. Koko kilpauraani ei ole ennen osunut kautta, jossa olisin voittanut koko kauden jokaisen osakilpailun! 

Gratschew ajaa tällä hetkellä Suzuki GSX-R1:llä. Pyörällä ajettiin viime kaudella 402 metrin matka parhaimmillaan 9,40 sekunnissa. Tämä tarkoittaa 238 kilometriä tunnissa.

Kaudella 2025 on suunnitelmissa uusia haasteita. Gratschew siirtyy ajamaan Super Gas Bike -ryhmässä.

Mikä on kiihdytysajo?

Kiihdytysajo eli drag race on autoilla ja moottoripyörillä ajettava kiihdytyskilpailu. Kisan tarkoituksena on päästä lähtölinjalta maalilinjalle joko nopeimmin tai mahdollisimman lähelle kilpailijan indeksiaikaa.

Drag race -kilpailussa kaksi autoa tai moottoripyörää kilpailee rinnakkaisilla radoilla siitä, kumpi pääsee nopeimmin lähdöstä maaliin. Normaalisti kiihdytyssuora on neljännesmailin, eli 402,336 metrin pituinen.

Miehet ja naiset kilpailevat samassa ryhmässä niin junioreiden kuin aikuisten sarjoissa.

Monipuolista harjoittelua

Kiihdytysajojen kilpailukausi Suomessa on kestää toukokuusta syyskuulle.  Varsinainen lajiharjoittelu kisakauden ulkopuolella ei onnistu. Gratschew pitää kilpailuvirettä yllä ajamalla kauden aikana ja sen ulkopuolella mahdollisimman paljon erilaisilla moottoripyörillä, erilaisissa olosuhteissa.

– Oman suosikkini motocrossin lisäksi on maastopyöräily. Se on hyvä ja edullinen, kokonaisvaltaisesti kehittävä vaihtoehto.

Kuljettajan tulee ylläpitää ja kehittää reaktiokykyä, voimaa, taipuisuutta ja ketteryyttä ympäri vuoden.

Lajin fyysinen rasittavuus on vähäistä verrattaessa esimerkiksi motocrossiin. Pyörät ovat kuitenkin painavia. Käytössäni oleva pyörä vaatii jonkin verran taipuvuutta ja ketteryyttä, jotta sen hallitsee äkillisissä tilanteissa. Nopeissa vauhdeissa ollaan G-voimien alaisina, joten puristusvoimaa tulee löytyä koko kehosta, jottei tipahda pyörän kyydistä.

Gratschew urheilee vapaa-ajalla säännöllisesti. Harjoittelun keskiössä ovat aerobinen ja voimaa kehittävä harjoittelu.

– Juoksen noin kolme kertaa viikossa. Pari hölkkää ja yksi kovempi lenkki.  Lisäksi teen voimaharjoittelua ja käyn uimassa.  

Ammattisotilaan viikkoliikuntamahdollisuus tukee hyvin menestyvän urheilijan harjoittelua

– Viikkoliikuntamahdollisuuden käyttäminen toimii meillä tosi hyvin. Lähes joka vuorossa pääsee liikkumaan, lenkillä tai kuntosalilla. Esimies kannustaa meitä työntekijöitä liikkumiseen.

Minttu-Maria Gratschew kilpailee Don Fabio Racing Teamissä.

Vuorotyö ja urheilu mahtuvat samaan kalenteriin

Kersantti Gratschew työskentelee merivalvonta-aliupseerina Rannikkoprikaatissa. Tällä hetkellä hän suorittaa aliupseerien perustason opintojaan. Opintojen lisäksi hänellä on halu panostaa myös kielten opiskeluun.

Gratschew viihtyy työssään ja haluaa jatkaa työskentelyä merivalvonnan ja kouluttamisen parissa.

– Suoritin asepalveluksen Rannikkoprikaatissa 2/21 ja palvelin sen jälkeen vuoden valmiusyksikössä. Jäin sen jälkeen sopimussotilaaksi Merivalvontakeskukseen, jossa olen edelleen.

Vuorotyön ja tavoitteellisen urheilun yhdistäminen on onnistunut tähän asti hyvin. Työvuorot ovat 12 tunnin mittaisia, joten vapaatkin ovat pitempiä.

– Pitkät työvuorot mahdollistavat siis sen, että olen aina päässyt todella joustavasti kilpailuihin, vaikka niissä menisi 3-4 päivääkin. Meillä on onnekseni todella toimiva työvuorosuunnittelu, jossa yksilöiden tarpeet otetaan huomioon.

Aliupseeriliiton vuoden urheilija 2023

Kuka
Kersantti Minttu-Maria Gratschew

Laji
Kiihdytysajo, kilpailuryhmä Street Bike

Parhaat sijoitukset vuonna 2023
Euroopanmestaruus ja suomenmestaruus

Työpaikka
Rannikkoprikaati

Teksti: Asta Ruuskanen

Kuvat: Teemu Multisilta, Asta Ruuskanen

  • Kuljetusmestarina Unkarissa

    Ylivääpeli Juha Eskelinen työskenteli yli kolme vuotta kuljetusmestarina Unkarissa. Työpaikkana oli monikansallinen raskas lennosto, Heavy Airlift Wing (HAW).

  • Neuvoa, apua ja tukea Arilta

    Sotilasmestari Ari Poutanen (51) on valittu Vuoden aliupseeriksi. Työkavereiden arvostama Poutanen työskentelee Panssariprikaatissa Elektronisen sodankäynnin keskuksessa järjestelmämestarin tehtävässä.

  • Historiaharrastus jalostui tietokirjoiksi

    Jukka Kyöstin kiinnostus sotahistoriaan syntyi kaksikymppisenä nuorukaisena. Kolmekymmentä vuotta myöhemmin ylivääpeli Kyösti on kirjoittanut kaksi ansiokasta tietokirjaa ja hän on edelleen intohimoisen kiinnostunut sotahistoriasta.