Siirry sisältöön

MarsMars auttaa liikkumaan

Puolustusvoimien MarsMars-sovellus tukee sotilaita fyysisen suorituskyvyn ylläpitämisessä. Sovellus sopii sekä aloittelevalle kuntoilijalle että kokeneemmalle liikkujalle. Aliupseeriliiton pääluottamusmies Terho Eironen on yksi sovelluksen käyttäjistä.

MarsMars-sovellus on puhelimeen ladattava ilmainen palvelu. Jokainen voi ottaa sen käyttöönsä ja seurata sen avulla omaa liikkukmistaan ja kunnon kehittymistä. Sovelluksessa on kuntotestien lisäksi kuvallisia harjoittaluohjeita sekä harjoitusvideoita oman harjoittalun tueksi. Aliupseeriliiton valtakunnallinen pääluottamusmies (avautuu uuteen ikkunaan)Terho Eironen otti sovelluksen käyttöön vuodenvaihteessa.

Sovellus on mielestäni näppärä päiväkirja, joka kulkee taskussa mukana. Joka maanantai se näyttää edellisen viikon yhteenvedon muun muassa harjoituksista. Se kertoo, kuinka paljon aikaa olen käyttänyt liikkumiseen ja kuinka monta kilometriä on kertynyt viikon aikana.

Sovelluksessa on sekä aktiiviliikkujalle että aloittajalle omat peruskunto-ohjelmat. Aloittelijan peruskunto-ohjelma kestää kahdeksan viikkoa. Se sisältää monipuolisia harjoituksia, joiden teemat vaihtelevat voiman, kestävyyden ja liikkuvuuden välillä. Ohjelma koostuu esimerkiksi juoksusta, kehonpainoharjoittelusta, kehonhuollosta, kahvakuulasta ja lihaskuntoharjoittelusta. Ohjelman tavoitteena on kehittää kehon eri ominaisuuksia mahdollisimman monipuolisin keinoin.

Eironen liikkuu arjessa monipuolisesti ja muutenkin elää aktiivista elämää. Hän kokee, että liikunnalla on paljon positiivisia vaikutuksia ihmiseen.

Mieli pysyy virkeänä ja unen laatu on hyvällä tasolla. Tämmöiselle viisikymppiselle säännöllinen liikunta edesauttaa hidastamaan vanhentumisen harmeja. Tutkitusti arkiliikunnan väheneminen ja energiatason kasvaminen on yleisin syy suomalaisten lihavuuden lisääntyminen. Liikkumisella ja suhteellisen järkevällä syömisellä ajattelin pysyä tuosta tilastosta pois.

Eirosen työ pääluottamusmiehenä sisältää paljon matkustamista ja istumista pitkissä kokouksissa. Liikkumisen sovittaminen työhön on välillä vaikeaa. Hän on kuitenkin löytänyt itselleen sopivia tapoja sovittaa liikuntaa omaan työarkeensa.

Minulle ovat tulleet tutuiksi hiit-treenien kaltaiset nopeatempoiset ja korkealla sykkeellä tehtävät harjoitukset. Oman kehon painolla suoritettavat ja maksimissaan 20 minuuttia kestävät harjoitukset soveltuvat muun muassa laivan hyttiin ja hotellihuoneeseen. Lähes aina tarvittava aika on löytynyt.

Eironen on huomannut myös, että istumatyö jäykistää kehoa ja hyvä lääke siihen on venyttely.

– Olen tässä armottoman laiska. Teen kovasti työtä, että saisin myös venyttelyn  rutiineihin. Välillä vaan tuntuu, että venyttely on paljon hikisempää hommaa kuin itse liikuntasuoritus.

Eironen pitää erityisesti liikunnasta, jota voi harrastaa ulkoilmassa. Hänelle mieluisia lajeja ovat esimerkiksi juoksu, pyöräily, sauvakävely ja hiihto.

– Ylivoimaisesti eniten teen juoksu- ja hölkkälenkkejä. Mielelläni hiihtäisin näin talvella mutta siihen ei ole kovin paljon mahdollisuuksia pääkaupunkiseudulla. Vastapainona käyn pari kertaa viikossa kuntosalilla. Siellä pyrin kokonaisvaltaiseen kehon rääkkäykseen hymy huulilla. Uutena harrastuksena aloitimme Minna-vaimon kanssa avantouinnin. Se toimii hyvänä palauttavana elementtinä koko keholle.

Eironen on hyvin perillä ammattisotilaan työn edellyttämistä fyysisen toimintakyvyn vaatimuksista. Hän näkee, että ammattisotilaan ei tarvitse olla huippu-urheilija selviytyäkseen työn ja arjen ristipaineessa.

Arkiliikunnan lisääminen ja ruokavalion viilaaminen terveellisempään suuntaan auttaa jaksamaan paremmin, uni maittaa ja työnteko on mukavampaa.

>> Lataa MarsMars puhelimeesi(avautuu uuteen ikkunaan)

>> Fyysisen toimintakyvyn arviointi muuttuu


Teksti ja kuvat: Asta Ruuskanen

  • Turvaa vapaa-ajalle tapaturmavakuutuksella

    Työaikana tapaturmien varalta turvanasi on työnantajan lakisääteinen tapaturmavakuutus, mutta entä vapaa-ajalla? Aliupseeriliitto on vakuuttanut jäsenensä vapaa-ajan tapaturmavakuutuksella Turvassa. Vakuutus on voimassa sen vuoden loppuun, jonka aikana jäsen täyttää 68 vuotta.

  • Leirinuotiolla

    Eräkokki kertoo Leirinuotiolla, miten valmistetaan maasto-olosuhteissa loimukonjakkitaimenta tykötarpeineen.

  • Tupakaton nuuska aiheuttaa riippuvuutta

    Koronarajoitusten aikana nuuskan saatavuus hankaloitui. Tupakaton nuuska saattoi olla joillekin vastaus ongelmaan. Mutta mitä se oikein on, onko sen käyttö turvallista?