Kuka piikittää ketä – ja kenen vastuulla?
Suomi on lähettänyt noin 400 kriisinhallinnan ammattilaista eri operaatioihin ympäri maailmaa. Kulunut vuosi on eittämättä ollut poikkeuksellinen kotimaan tehtävissä palveleville sotilaille, mutta maailmalla poikkeusolot ovat olleet erityisen rasittavat.


Aikaa kun kului, vakiintui taas monikansallisten operaatioiden toiminta uusiin uomiinsa. Korona löi vahvan leimansa toimintaan niin palvelustehtävien kuin pakollisten karanteenien takia. Kun COVID-19-virukselle saatiin kehitettyä suojaava rokote, aloitettiin operaatioissa henkilöstön rokottaminen. Operaatioihin osallistuvat maat ovat sitoutuneet noudattamaan ohjeistuksia, mukaan lukien COVID-19-rokotukset. Tässä vaiheessa suomalaiset joutuivat lainsäädännön takia ikävästi puun ja kuoren väliin: operaatioissa edellytettiin henkilöstön rokottamista, mutta Suomesta ei rokotteita kohdennettu terveille työikäisille kansalaisille. Osasta operaatioista olisi löytynyt rokotteet myös suomalaisille, mutta lainsäädäntö ei mahdollistanut muualta kuin Suomesta hankitusta COVID-19-rokotteesta aiheutuvien mahdollisten haittavaikutusten korvaamista.
Byrokraattien selvittäessä lainsäädännön kiemuroita tiedettiin, että toimialueilla kriisinhallintaoperaatioissa terveydenhuolto on usein hyvin puutteellista, eikä mahdollisuutta koronapotilaiden riittävään hoitamiseen ole. Tällä välin yksi siviilikriisinhallintatehtävissä ollut suomalainen ehti jo kuolla koronaviruksen aiheuttamaan tautiin ja muutamat muut ehtivät sairastua vakavasti. Sairastumisen ohella mielessä liikkui pelko suomalaisten kotiuttamisesta toimialueilta, koska suomalaisia ei oltu rokotettu. Suunniteltiin jopa suomalaisten evakuoimista operaatioista. Tämä olisi toimenpiteenä ollut erittäin kallis, varsinkin kun miettii että sen olisi voinut välttää rokotuksilla.
YK, NATO ja EU tekivät kriisinhallintaan osallistuville maille pyynnön rokottaa kunkin maan oma kriisinhallintahenkilöstö operaatioissa tai jo ennen operaatioon lähettämistä. Useat operaatiot edellyttävätkin koko operaation henkilöstön rokottamista, sillä joukon edellytetään olevan terveitä ja kykeneviä suorittamaan operaatiolle kuuluvat tehtävät. Yhden maan rokottamattomat henkilöt asettavat sekä itsensä että koko operaation henkilöstön vaaraan mahdollisen koronavirustartunnan myötä.
26.4.2021 tuli vihdoin voimaan lainmuutos. Tämä mahdollistaa, että jatkossa matkavahinkona voidaan korvata kriisinhallintapalveluksessa palvelevalle ulkomailla annetusta COVID-19-rokotteesta aiheutuneet haittavaikutukset samoin edellytyksin kuin Suomessa annetusta rokotteesta korvattaisiin lääkevahinkona. Vaikka ikävä konflikti sai tässä nimenomaisessa asiassa kelvollisen päätöksen, edellytämme, että jatkossa vastaavanlaisiin tilanteisiin laaditaan suunnitelmat ajoissa. Ja jos joku ojentaa auttavan kätensä, lainsäätäjät hoitavat asian niin, että siihen voidaan tarttua.
Saatat olla kiinnostunut myös näistä
-
Kuin kriisinhallintapalveluksessa
Otsikko voi olla hämäävä, mutta kumpuaa aidoista tunteista, joita näiden ensimmäisen kolmen viikon aikana olen kokenut pääluottamusmiehen tehtävässä. Uusi työ, uudet yhteistyötahot ja uusi asuinympäristö, jossa opetellaan elämään uutta arkea.
-
Määräaikaisen aliupseerin palvelusaikakorvaus
Laki puolustusvoimista määrittelee, että määräaikaisessa sotilasvirassa palvelevalle maksetaan palvelussuhteen aikana koulutustukea käytettäväksi uudelleenkouluttautumiseen. Palvelussuhteen päättyessä tuki maksetaan vastaavan suuruisena palvelusaikakorvauksena.
-
Lisää resursseja aliupseerien edunvalvontaan
Aliupseeriliiton puheenjohtaja Mika Tiitinen ja henkilöstöpäällikkö kenraalimajuri Rami Saari allekirjoittivat 23.4.2024 uuden luottamusmiessopimuksen. Sopimuksessa Aliupseeriliitto ja Puolustusvoimat sopivat Aliupseeriliiton jäsenten luottamusmiestoiminnan järjestämisestä Puolustusvoimissa.