Siirry sisältöön

Siirtoni ilman muuttoa

Sain siirron 1.10.2024, työskenneltyäni 24 vuotta samassa joukko-osastossa, samalla paikkakunnalla. Edessäni oli elämäni ensimmäinen virkapaikkakunnan vaihto.

Siirtoni perustui avoimeen tehtävään hakemiseen. Tämä ei sellaisenaan poista oikeutta muutto- ja siirtokorvauksiin, koska voitiin katsoa, että siirto perustui Puolustusvoimien tarpeeseen järjestellä tehtäviä. Hain avoinna olevaa tehtävää, joka oli vaativuudeltaan samantasoinen tai korkeampi kuin edellinen tehtäväni.

Uusi tehtäväni sijaitsi työssäkäyntialueeni ulkopuolella. Harkittuani asiaa monelta suunnalta päätin, että en muuta uudelle paikkakunnalle vaan käyn töissä nykyiseltä kotipaikkakunnalta käsin. Työmatkan pituus olisi 160 kilometriä suuntaansa. Ajoaika noin kaksi tuntia. Tekemäni päätös eväsi minulta oikeuden muutto- ja siirtokustannusten korvaamisiin.

Jos olisin muuttanut siirron yhteydessä uudelle virkapaikkakunnalle, olisin ollut oikeutettu seuraaviin Puolustusvoimien muutto- ja siirtokustannusten korvaamisen sopimusmääräysten mukaisiin korvauksiin:

  • matkustuskorvaus
  • majoittumiskorvaus
  • muuttokustannusten korvaus
  • muutosta aiheutuneet päivärahat
  • muuttoraha
  • erilläänasumiskorvaus
  • matkustamiskustannukset siirtopaikkakunnan ja perheen asuinpaikkakunnan välillä
  • asunnon hallintakustannusten korvaus

Jos olisin muuttanut, minulla olisi ollut mahdollisuus saada matkustuskorvaus kolmelta edestakaiselta matkalta uudelle paikkakunnalle ja majoittumiskorvausta enintään kolmelta matkavuorokaudelta itselleni ja yhdelle perheenjäsenelle valmistelutoimenpiteitä tai siirtoon liittyvien asioiden hoitoa varten.

Muuttoni yhteydessä minulle olisi korvattu koti-irtaimiston kuljetuksesta aiheutuneet kustannukset sekä minun ja perheenjäsenteni matkustamiskustannukset muuttomatkalta. Olisin lisäksi saanut päivärahan muuttoon käytetyltä ajalta.

Kotipaikkakuntaa vaihtaessa olisi ollut oikeutettu muuttorahaan (1681,88 euroa/1 henkilö, 2522,82 euroa/2 henkilöä tai 3363,76 euroa/ 3 tai useampi henkilö).

Muuttaessani ilman perhettäni olisin ollut oikeutettu 36 kuukauden ajan perheellisten virkamiesten erityiskorvaukseen, jolloin olisin saanut perheestä erilläänasumispäivistä 30 % päivärahasta. Lisäksi olisin saanut 78 matkan matkustamiskustannukset perheen asuinpaikkakunnan ja siirtopaikkakunnan välille 36 kuukauden aikana. 

Jos olisin joutunut hyväksyttävästä syystä ostamaan tai vuokraamaan asunnon siirtopaikkakunnaltani ennen siirtymisajankohtaa, olisin ollut oikeutettu korvauksiin hallintakustannuksista. Näitä ovat esimerkiksi yhtiövastikkeet ja vuokrat.

Päädyin toisenlaiseen, mielestäni itselleni parhaimpaan ratkaisuun.

Koska en muuttanut siirtoni yhteydessä, minun ei tarvinnut ostaa tai vuokrata asuntoa siirtopaikkakunnalta. Etä- ja hajatyösopimuksen avulla pystyn järjestelemään osan työstäni tapahtuvaksi muualla kuin toimistossani. Minulle kertyy työpaikkakäynneistä ja Aliupseeriliiton kursseista virkamatkoja ja virkavapaita, jotka vähentävät toimistopäiviä. Pystyn vaikuttamaan työaikani suunnitteluun, jotta se olisi mahdollisimman perheystävällistä. Työmatkojen kustannuksiin saan helpotusta, kun saan vähennettyä kodin ja työpaikan välisiä matkakustannuksia verotuksessa.

Kun edessäsi on päätös siitä, siirrätkö virkapaikkasi mukana myös kotisi uudelle paikkakunnalle, vertaa rauhassa vaihtoehtoja. Pidä mielessäsi, että voit siirtyä työskentelemään toiselle paikkakunnalle, vaikka et muuttaisikaan sinne. Pyydä luottamusmieheltä apua vaihtoehtojen kartoittamiseen. Henkilöstösektorin ihmiset auttavat myös siirtoasioissa.

Pasi Jalonen

Pääluottamusmies

Pääesikunta ja sen alaiset laitokset, Logistiikkalaitos

  • Muodin viimeisimmät virtaukset Puolustusvoimissa

    Puolustusvoimain virkapuvut eivät seuraa kansainvälisen muodin viimeisiä virtauksia. Siitä huolimatta jotain kehitystä tapahtuu, vaikkakin pienin askelin. Nykyiset virkapukumallit ovat muodostuneet pitkän kehittämistyön ja useiden päivitysten tuloksena.

  • Palkitseminen ja ylentäminen Puolustusvoimissa

    Palkitseminen on taitolaji. Oikeudenmukaisella ja oikea-aikaisella palkitsemisella ja voidaan niin palkitsemisen kohteen kuin muidenkin toiminta-aktiviteettia lisätä. Epäoikeudenmukaiseksi koettu huomioiminen voi sen sijaan lamaannuttaa.

  • Tavoitteena toimiva urakierto

    Pääesikunta on julkaissut 21.9.2021 kehityskeskustelukierrosta 2021 – 2022 ohjaavan käskyn AR14534. Käsky antaa perusteita niin esimiehille kuin työntekijöillekin kehityskeskusteluun valmistautumisesta ja läpiviemisestä.